موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۳۱
فروردين

دیدار محققان و مولفان دانشنامه فاطمی با آیت الله نوری همدانی


آیت الله نوری همدانی دراین دیدارباقدردانی از پدید آورندگان این اثرارزشمند  با اشاره به ضرورت شناخت حضرت زهرا (س) از طریق قرآن ،نهج البلاغه و تاریخ  تاکید کرد محققان باید توجه جدی بر تفسیر مقارن هم داشته باشند چرا که به اهل بیت حق کشی های زیادی صورت گرفته است.
آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: وهابی ها و دشمنان اسلام امروز تنهابه جنگ نرم قناعت نمی کنند از این رو رسالت علما و محققان علوم اسلامی بسیار سنگین است .
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این دیدار با تشریح دانشنامه فاطمی از رونمایی این اثر در شب ولادت حضرت زهرا (س )خبر داد.
حجت الاسلام صادقی رشاد گفت تدوین این اثر بیش از ده سال طول کشیده که در ان علاوه بر توجه به ابعاد و ویژگیهای شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها مکتب معرفتی این بانوی بزگوار بر اساس زمان ،علوم موجود ومباحث رایج تبیین شده است .
در تفسیرفقه مقارن ،روایات مختلف از اهل سنت در کنار احادیث شیعه بررسی می شود.

  • محمد مهدی صاحبی
۲۵
فروردين

به انعکاس پر رنگ و پر لطافت صفات الهی در زندگی اجتماعی انسان مجال دهیم
 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که جهت شرکت  و سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی عمان به این کشور سفر کرده است، در سخنان خود در نشست افتتاحیه این کنفرانس، فطرت را زیربنای همه آموزه‌های دینی دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از ما به دلیل برنیامدن از نگاه فطری به سمت دریافت مضمون نص، به بحران فکری- تفسیری در برداشت مسائل اجتماعی اسلام از نصوص  دچار شده‌ایم.

دکتر احمد مبلغی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی در کشور عمان اظهار داشت: اگر دو اندیشه را بپذیریم مشکلات فکری ما در تلقی مناسبات اجتماعی از نظر اسلام حل می‌شود.
وی ادامه داد: این دو،  یکی اندیشه "مجال دادن به صفات الهی جهت انعکاس‌یابی در زندگی اجتماعی انسان" است و دیگری اندیشه "لزوم برآمدن از فطریات اجتماعی برای تفسیر اجتماعیات اسلام" می‌باشد...متن کامل در ادامه مطلب
  • محمد مهدی صاحبی
۲۵
فروردين
دبیر علمی کنگره بررسی شخصیت، آثار و اندیشه‌های آیت الله آصفی از تالیف بیش از 200 اثر مکتوب توسط این عالم دینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد صاحبی قبل از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برگزاری همایش نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله محمد مهدی آصفی به عنوان الگوی مجاهدت عالمانه، بیان کرد: شخصیت آیت الله آصفی برای آگاهان و محققان شخصیت بارزی است و ایشان از شخصیت‌های بزرگی هستند که در حوزه‌های علمیه نجف و ایران حضور داشته‌اند.

وی گفت: آیت الله آصفی متولد سال 1316 در شهر نجف بوده اما اصالتا بروجردی هستند.

دبیر علمی کنگره بررسی شخصیت، آثار و اندیشه‌های آیت الله آصفی عنوان کرد: این عالم ربانی...گزارش کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين
سخنرانی حجت‌الاسلام مبلغی در کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی عمان

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی عمان دعوت شده و با موضوع «نگاه فقهی به اعلامیه جهانی حقوق بشر» در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. بر اساس این گزارش مفتیان کشورهای مصر، عمان و حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی سخنرانان اصلی این کنفرانس بین‌المللی که با حضور اندیشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌شود خواهند بود.

در این کنفرانس چهار روزه که از یکشنبه آینده در مسقط برگزار می‌شود مفاهیم مساوات، مشورت، عدل و حقوق بشر به عنوان مهمترین پایه‌های تاسیس حکومت اسلامی از نظر فقه اسلامی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت...متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين

ششمین نشست از سلسله نشست های قرآن پژوهی با موضوع جریان شناسی بازگشت به قرآن و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی مهریزی در دانشکده علوم قرآنی اصفهان برگزار شد.

موضوع جریان شناسی بازگشت به قرآن از دغدغه های جهان معاصر است
 
 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی مهریزی ، با ذکر اینکه موضوع جریان شناسی بازگشت به قرآن از دغدغه های جهان معاصر است اظهار کرد : منظور از علم جریان شناسی بررسی اختلاف سبک ها و تکثر های موجود و دلایل ایجاد این اختلاف هامی باشد .
وی با اشاره به سخنان امام خمینی مبنی بر مهجوریت قرآن ، در خصوص نهضت بازگشت به قرآن بیان کرد : نهضت بازگشت به قرآن یعنی قرآن را در صحنه زندگی وارد کنیم و رویکرد خود را در فهم قرآن تغییر دهیم یعنی روش های بهتر برای تفسیر قرآن را پیدا کنیم.
دکتر مهریزی در ادامه نهضت بازگشت به قرآن را به چهار گروه اصلی تقسیم نمود و اظهار کرد : گروه اول کسانی هستند که قرآن را به عنوان عامل محرک در زندگی اجتماعی مطرح می کنند .از جمله عبده و رشید رضا در اهل سنت و مرحوم طالقانی و شریعتی در میان...متن کامل در ادامه مطلب
  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين

برنامه اقتصادی حکومت امام علی(ع) ثروتمند شدن جامعه بود/ در توزیع بیت‌المال به اصل عدالت، حفظ عزت و کرامت انسانی توجه شود

اقتصاد به طور کلی در گسترش رفاه عمومی، ایجاد قدرت ملی، حفظ و ثبات امنیت کشور اهمیت بسیاری دارد. در نظام اقتصادى اسلام بیت المال، بیشترین مباحث را در این زمینه به خود اختصاص داده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده و پژوهشگر نهج‌البلاغه و سیره نبوی و علوی معتقد است که هر دولتی باید مبانی کار یعنی مباحث معرفت شناسانه و زیرساختی خود را روشن سازد و تعیین کند که نگاه دولت به مردم چگونه است. پس از آن اصول و قواعد کار خود را تعریف کرده و به تناسب آن بهترین روش را اتخاذ کند و سرانجام با برنامه‌ریزی صحیح و منطقی و بر طبق آموزه‌های حضرت علی(ع) عدالت و عزت و کرامت انسانی را در توزیع بیت المال محقق کند...متن کامل گفتگو در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين

 رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: مرحوم سید جمال از جمله شخصیت های الگوی جهان اسلام در بحث وحدت اسلامی است که با گذشت زمان نه تنها الگو بودن وی کهنه نشده، که نگاه نافذ و عمیقش هر روز تبلور بیشتری پیدا می کند.

 به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست " سید جمال الدین اسدآبادی پیشگام بیداری اسلامی" در مدرسه علمیه معصومیه قم، "ایجاد شعار و خلق ادبیات تاثیرگذار"،  " کادر سازی"، "تمرکز اصلی بر مردم همراه با استفاده از سیاستمداران"، " انتخاب فرصت های مناسب جهان اسلام به عنوان کانون فعالیت خود" و " تکیه بر هویت اسلامی" و عدم ورود به اختلافات مذهبی را از جمله مهمترین شاخصه ها و ویژگی های سید جمال الدین اسد آبادی ذکر کرد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل وضعیت و عظمت انقلاب به طور طبیعی برخی شخصیت های الگو، مانند سید جمال اسد آبادی...متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين

شهادت حضرت زهرا(س) زمینه وحدت یا تفرقه؟

بسیاری تصور می کنند که شهادت حضرت زهرا(س) زمینه ای برای ایجاد تفرقه خواهد بود، اما ما در این گفت و گو نگاه متفاوتی را دنبال کردیم. 

نگاهی که در آن دکتر مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی معتقد است حضرت زهرا می تواند بستر وحدت در جامعه اسلامی باشد. درباره این افق تازه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مبلغی، مدیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت و گو کردیم. گفت و گوی خبرآنلاین با وی را می خوانید...متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۲۰
فروردين
سرنوشت در هم تنیده شیعه و سنی


یکم: سه اشتراک کلان بین شیعه و سنّی


فراتر از تمامی مشترکات ریز و درشت تشیع و تسنّن در حوزه‌های فکری، فرهنگی و علمی، سه مقوله‌ی مهم در این میان جایگاهی محوری‌تر را به خود اختصاص داده ‌است. ویژگی این سه مشترک آن است که توجه و تمرکز بر آنها به ایجاد پیوندی انکارناپذیر، زوال‌ناپذیر و گسست‌ناپذیر بین شیعیان و سنّیان می‌انجامد. این سه اشتراک کلان از این قرار است:...متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۱۸
فروردين

حجت الاسلام والمسلمین مهریزی: ملاک حقانیت است نه سنی یا شیعه بودن/فردی که عقلش کور شده هر چه می شنود تصدیق می کند

انسان دیندار امروزی در تلاش است که فهم خود از آموزه های دینی را با توجه به فهم جهان معاصر از عقل و عقلانیت، از نظر عقلانی بودن یا نبودن به سنجش بگذارد. پرسشگری نسل امروز و تاکید اسلام بر نقش عقل به عنوان یکی از منابع فقه و آیات و روایاتی که تایید کننده وجه عقلانی دین هستند، پرسش هایی در این زمینه ایجاد کرده است که آیا آموزه های دینی عقلانی هستند یا خیر؟ چرا گاهی احکامی غیر عقلانی به نظر می رسند؟ عقل تعریف شده در اسلام چه ویژگی هایی دارد و انسان امروزی چقدر می تواند از آن برخوردار شود؟ عقلانیت مد نظر اسلام در زندگی مسلمانی از چه جایگاهی برخوردار است؟ و پرسش هایی دیگر در این رابطه که خبرنگار شفقنا در گفت وگویی با حجت السلام والمسلمین دکتر مهدی مهریزی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه دین، این پرسش ها را مطرح کرده است.

متن گفت‌وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین مهریزی را می‌خوانید:... متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۱۸
فروردين
حجت الاسلام مهریزی: بسیاری از مسائل در حوزه زنان به مرور وارد دین شده است

mehrizi.mehr170.jpg

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی:

توجه به روح شریعت و اجتهاد مستمر از مبانی اصلی امام موسی صدر است/ زنان باید بدون زنانگی در جامعه حضور یابند
 
امام موسی صدر در یکی از سخنرانی های خود به مسئله زنده به گور کردن دختران اشاره کرده و گفته است، در قیامت از پدران سؤال می شود که چرا دختران خود را زنده به گور کردید؟ این زنده به گور کردن تنها به معنای زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت نیست. اگر پدری با مداخله بی جای خود مانع ازدواج دخترش شود، او را به نوعی زنده به گور کرده است. اگر مردی دختر و همسرش را خانه نشین کند و اجازه کار کردن به آنها ندهد، آنها را زنده به گور کرده است. هرکاری که صدای زن را خفه کند، زنده به گور کردن او است...متن کامل در ادامه مطلب
  • محمد مهدی صاحبی
۱۸
فروردين

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی، از نویسندگان موسوعه آخوند خراسانی

............................................................

-       تعداد قابل ملاحظه ای از مجلدات موسوعه آخوند خراسانی توسط شما تهیه شده است.لطفا در زمینه کیفیت کار خود توضیحاتی ذکر نمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم.ما درباره کنگره آخوند خراسانی به همکاری برخی از دوستان خود دو کار انجام داده ایم.کار اول تحت عنوان فقه فتوایی آخوند خراسانی است.در حوزه های علمیه معمولا از آخوند خراسانی فقط کفایه الاصول ایشان و نیز حاشیه آخوند بر رسائل شیخ انصاری- دو حاشیه قدیمه و جدیده- را می شناسند و حوزه ها نوعا با فقه آخوند خراسانی مرتبط و آشنا نیستند.اما وقتی انسان شرح حال ایشان را می نگرد مشاهده می کند که آخوند علاوه بر اصول، در زمینه فقه نیز آثار بسیاری دارد.آثاری که برخی از آنها اخیرا در دستور کار برخی موسسات تحقیقاتی قرار گرفته و طبع شده است،این آثار به تعبیر من فقه استدلالی آخوند هستند، مثل شرح تبصره،رسالات فقهی و...از اینها که بگذریم یک بخش ناپیدا در بین آثار فقهی آخوند وجود دارد که ما از ان تعبیر به "فقه فتوایی" نموده ایم. آخوند خراسانی مستقیما رساله عملیه برای مقلدانش ننوشته است و رساله های او به صورت حواشی بر رساله های علمای معاصر و سابق بر وی است.کار ما در این مجموعه شناسایی،گرداوری و تصحیح حاشیه های آخوند بر رساله های دیگر مراجع است که نتیجه کار فقه فتوایی شده است...متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی
۱۷
فروردين

گفت وگوی شفقنا با دکتر مهریزی درباره «رابطه انسان و خدا در دعا

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، دعا را یک زبان مشترک فرا دینی و فرا مذهبی بین ادیان مختلف دانست و گفت:‌ دعا می تواند محور نزدیک شدن ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد. همچنین در ادعیه، حرمت و کرامت انسان حفظ شده و انسان به دلیل دارا بودن جهل و نادانی سرزنش نمی‌شود، بلکه خداوند این عیوب را می‌پوشاند و انسان را به بازگشت به سوی خود دعوت می‌کند... متن کامل در ادامه مطلب

  • محمد مهدی صاحبی