موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

ششمین نشست از سلسله نشست های قرآن پژوهی

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۵۸ ب.ظ


موضوع جریان شناسی بازگشت به قرآن از دغدغه های جهان معاصر است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی مهریزی ، با ذکر اینکه موضوع جریان شناسی بازگشت به قرآن از دغدغه های جهان معاصر است اظهار کرد : منظور از علم جریان شناسی بررسی اختلاف سبک ها و تکثر های موجود و دلایل ایجاد این اختلاف هامی باشد .
وی با اشاره به سخنان امام خمینی مبنی بر مهجوریت قرآن ، در خصوص نهضت بازگشت به قرآن بیان کرد : نهضت بازگشت به قرآن یعنی قرآن را در صحنه زندگی وارد کنیم و رویکرد خود را در فهم قرآن تغییر دهیم یعنی روش های بهتر برای تفسیر قرآن را پیدا کنیم.
دکتر مهریزی در ادامه نهضت بازگشت به قرآن را به چهار گروه اصلی تقسیم نمود و اظهار کرد : گروه اول کسانی هستند که قرآن را به عنوان عامل محرک در زندگی اجتماعی مطرح می کنند .از جمله عبده و رشید رضا در اهل سنت و مرحوم طالقانی و شریعتی در میان شیعیان. گروه دوم افرادی بودند که بهترین راه برای فهم قرآن را خود آن دانسته و بر این عقیده بودند که برای بیان مقاصد قرآن باید از قرآن استفاده کرد. مانند المیزان علامه طباطبایی و الفرقان دکتر صادقی در بین شیعه و دمهنوری در اهل سنت.
 وی گروه سوم را منتقدان حدیث عنوان کرد و افزود: آنان که بیش از حد رایج به انتقادهای شدید از احادیث می پرداختند مانند قروی اصفهانی در شیعه و رشید رضا در سنیون
 دکتر مهرریزی در خصوص آخرین گروه گفت : گروه چهارم القرآنیون بودند ، کسانی که احادیث را به کلی کنار گذاشته و تنها محور را قرآن می دانستند . مانند توفیق صدقی و احمد صبحی منصور . این افراد را می توان قرآن بسندگی در دین شناسی نیز نامید.
وی همچنین افزود : از جمله اشکالاتی که می توان به این گروه وارد کرد آیاتی فراوانی است که ما را به پیامبر ارجاع می دهد و همچنین اشکالات تاریخی از جمله اینکه این گروه معتقدند روایات معتبر نیست حال آنکه نقل و انتقال احادیث توسط همان مسلمانانی صورت گرفته است که قرآن را در طول تاریخ نقل کرده اند.
حجت الاسلام مهریزی در پایان اظهار کرد : بازگشت به قرآن حرف مشترک همه این گروه هاست و اصل اساسی قرآن است ، کف دینداری رعایت حقوق و سقف دینداری اخلاق است ، نقطه مرکزی در حقوق ، عدل و صدق و نقطه مرکزی اخلاق ، عفو است .
شایان ذکر است این سلسله نشست ها از بعد از تعطیلات نوروزی با حضور اساتید برتر قرآنی کشور ادامه خواهد داشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی