موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

تدوین دانشنامه ها به زبانهای زنده دنیا یکی از بهترین راههای معرفی سیره اهل بیت(ع) است

عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی گفت: یکی از محاسن دانشنامه نویسی حرکت به سمت تکمیل است و دانشنامه‌ها با گذشت زمان تکمیل‌تر می‌شوند.

 آیت الله رضا استادی در مراسم رونمایی از دانشنامه فاطمی که عصر امروز در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن سالروز حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در محشر به خواست فاطمه زهرا(س) همه شیعیان آمرزیده‌ می‌شوند و ما با تنظیم این کتاب و دانشنامه تا حدی می‌توانیم بگوییم که فاطمی هستیم.

او با بیان اینکه همه کسانی که در این مسیر تلاش کرده‌اند ان شاء الله مورد توجه حضرت زهرا(س) قرار گیرند، گفت: امام راحل با استفاده از حدیثی از اصول کافی جمله ای را نوشتند که سابقه ندارد و آن تشرف حضرت جبرئیل به حضور حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) است.

عضو شورای علمی دانشنامه فاطمی با اشاره به گسترش فنّ دانشنامه نگاری در عصر کنونی عنوان کرد: کسانی که اهل کتابخانه هستند می‌دانند یکی از کتاب‌هایی که زود مورد توجه قرار می‌گیرد دانشنامه‌ها است.

او تصریح کرد: تدوین و ترجمه دانشنامه ها به زبانهای زنده دنیا یکی از بهترین راههای معرفی و ترویج سیره اهل بیت(ع) است. شاید اولین کتابهایی که انسان به آنها مراجعه می کند همین دائره المعارفهاست.

استادی مهم‌ترین ویژگی دانشنامه نویسی را حرکت به سمت تکمیل دانست و افزود: دانشنامه‌ها با گذشت زمان تکمیل‌تر می‌شود و مطمئنا کسانی که این دانشنامه را مطالعه کنند نظراتی دارند که ما با کمال میل از آنها استقبال و در تکمیل آن استفاده خواهیم کرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه سه جلد از این کتاب نمایه ندارد گفت: سه جلد نخست دارای نمایه است که باید برای سه جلد دوم نیز نمایه زنی صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناخت مولف در اعتماد خواننده به کتاب ضروری است، اظهار کرد: معرفی کسانی که در تدوین این دانشنامه تلاش کرده‌اند در حد بسیار کم ضروری است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی