موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

حجت‌الاسلام مبلغی:

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴ ق.ظ

اکتفا به مصیبت‌خوانی اهل بیت(ع) جفا در حق آنان است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابراز محبت به اهل بیت(ع) دارای لایه‌های مختلف است، گفت: اکتفا به ابراز اندوه و مصیبت‌خوانی برای آنان جفا و کوتاهی در حق ایشان است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی شب گذشته، اول فروردین در مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: ما باید در ارتباط با اهل بیت(ع) سه وظیفه محبت‌ورزی به آنان، دریافت آموزه‌های دینی و الگوپذیری از آنان را به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه باید مدام خود را در ارتباط با این سه زمینه بسنجیم که در چه وضعیتی قرار داریم به غیر مطلوب بودن وضعیت جامعه در دو بعد فاقد الگوی غیر منسجم و واجد الگوی منسجم ولی غیر سازگار با دین اشاره کرد و گفت: اگر در هر یک از این دو وضعیت، حتی اندیشه‌های درست و عمیق دینی هم مطرح شود، چندان راه به جایی نمی‌برد.

این مدرس حوزه علمیه قم افزود: الگوها و وضعیت‌های آن‌ها هستند که به جامعه ساختار، چارچوب و خط و مشی می‌بخشند و مشق زندگی افراد آن را تعیین می‌کنند؛ به تعبیر دیگر این اندیشه‌ها نیستند که مشق زندگی می‌دهند بلکه الگوها هستند که افراد را عمدتاً به کنش‌ها و واکنش‌ها وا می‌دارند.

لایه‌های ابراز محبت به اهل بیت(ع)

مدرس حوزه علمیه قم  با تحلیل وضعیت جامعه، یادآور شد: حب اهل بیت(ع) چهار لایه دارد که عبارتند از داشتن احساس قلبی محبت‌ورزانه به آنان، شادی کردن در شادی‌های آنان و اظهار ناراحتی داشتن نسبت به رنج‌هایشان و بسط زمینه‌های محبت‌ورزی از خاستگاه آنان به انسان‌ها.

وی گفت: در این زمینه با یک آسیب جدی مواجه شده‌ایم و آن این‌که بسیاری از ما عمدتاً به «ابراز اندوه در مصیبت آنان» بسنده کرده‌ایم در حالی که سه لایه دیگر هم ضروری است بلکه برخی از آن‌ها به متن زندگی ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند و به هر حال تحقق هر چهار لایه در کنار هم و به صورتی متعادل و متوازن نسبت به هم ضرورت دارند.

مبلغی با اشاره به اینکه سوق دادن ارتباط با اهل بیت(ع) صرفاً در یک مسیر نوعی قصور است، گفت: اگر حب اهل بیت(ع) همراه با یک مشق زندگی و بهره‌گیری از اندیشه‌های آنان نباشد از رفتارهایی که صرفاً به خودمشغولی انسان‌ها منجر می‌شود، سر درمی‌آورد.

مدرس حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: ما در زمینه الگوپذیری از اهل بیت(ع) نیز وضعیت مناسبی نداریم، تا زمانی که از آن‌ها الگو نگیریم عمق کلمات و جملات آن‌ها و فهم و دریافت، صحیح نخواهد شد و این اندیشه‌ها جایگاه اجتماعی نیز پیدا نمی‌کنند و حتی گاه سخنان آن‌ها به غلط نیز تفسیر می‌شود.

آفات دوری از اهل بیت(ع)

مبلغی تصریح کرد: اگر فرآیند الگوپذیری از اهل بیت(ع) در جامعه تعطیل شود مردم بیشتر به الگوهای خودساخته روی می‌آورند و در این صورت، دیگر کلمات آن‌ها یا تأثیری ندارد و یا اینکه بیشتر بر وفق الگوهای خودساخته تفسیر می‌شود.

وی ادامه داد: اهم و مهم منظومه اهل بیت(ع) را رعایت نکردن، متضمن خدمتی به آنان نیست و حوزه، دانشگاه و اندیشمندان در این زمینه رسالت سنگینی بر دوش دارند.

الگوگیری از اهل بیت(ع) را جدی نگرفته‌ایم

مدرس حوزه علمیه قم با تشریح رسالت سوم ما نسبت به اهل بیت(ع) یادآور شد: الگوپذیری یک مقوله ساده، سطحی و قابل کشف و فهم با ذهن ابتدایی انسان نیست، الگوهای اجتماعی و دینی و به‌ویژه آن‌ که چندین قرن بر زمان تحقق آن‌ها گذشته باشد نیازمند مطالعاتی عمیق است، مشکل ما این است که الگوگیری از اهل بیت(ع) را جدی نگرفته‌ایم.

مبلغی افزود: رابطه زمان پرتحول با الگوهای واقع در گذشته تاریخ و ارتباط الگوسازان تاریخ با اقتضائات الگوپذیری جدید با یک مطالعات رها شده به حال خود به نتیجه نمی‌رسد، بلکه باید معرفت لازم برای الگوپذیری و شناخت و تأسی از الگوهای قدیم در زمانه‌های پرتحول ایجاد شود.

وی گفت: اگر ما در زمینه حب اهل بیت(ع)، افزون بر توجه به مصائب آنان دانش، بینش و منش اجتماعی را هم از آنان دریافت کنیم در آن صورت انسانیت، اخلاق، عشق به خداوند و پیشرفت در جامعه وفور می‌یابد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی