موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

در دبیرخانه دین پژوهان کشور برگزار شد:

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸ ق.ظ

در دبیرخانه دین پژوهان کشور برگزار شد:

نشستی علمی پیرامون بررسی تاریخ رحلت و شهادت سه معصوم

نشست علمی پژوهشی پیرامون تاریخ رحلت و شهادت سه معصوم؛ نبی اکرم (ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع)، شامگاه دوشنبه 9 دی ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی و حضور جمعی از علما و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در دبیرخانه دین‌پژوهان کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی حجت­ الاسلام و المسلمین مقدسی با اشاره به این که درباره تاریخ رحلت پیامبر اکرم(ص) و تاریخ شهادت امام حسن و امام رضا علیهم­ السلام گزارش­ها و اختلافات فراوان تاریخی وجود دارد گفت: درباره روز، ماه و سال رحلت پیامبر اکرم(ص) 9 تاریخ مختلف، درباره شهادت امام حسن مجتبی(ع) چندین تاریخ و درباره شهادت امام رضا (ع) 13 نقل تاریخی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مقدسی در ادامه با بیان این که مسئله تاریخ ولادت و شهادت معصومین از دیگر رویدادهای تاریخی جدا نیست و مانند همه رویدادهای تاریخی در این زمینه نیز اختلاف نظر وجود دارد، به بررسی مهمترین عواملی که موجب این اختلاف نظرهای تاریخی شده­ اند پرداخت.

 وی از منع نقل و ثبت حدیث درباره رویدادهای تاریخ اسلام از جمله میلادها و شهادت­ها در برهه­ای از تاریخ به ویژه از زمان ابوبکر و عمر تا زمان عمربن عبدالعزیز به عنوان اولین عامل در این زمینه یاد کرد و گفت بسیاری از خلفا و افراد به جهت این که اسناد تاریخی و مطالبی که نقل می شد مطلوب نظر آنان نبوده و در این اسناد از آنان به نیکی یاد نمی­شد به محدودیت نقل و ثبت حدیث روی آوردند.  

حجت الاسلام مقدسی دومین عامل را از بین رفتن منابع و کتاب­های تاریخی مورد اعتماد درباره ولادت­ها و شهادت ها و محل دفن چهارده معصوم در خانه­های و منازل مسکونی بر اثر حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، تخریب خانه­ها و ... عنوان کرد و از کتاب «الولادات الطیبه الطاهره» نوشته محمد بن عبدالله شیبانی که شیخ طوسی از وی سندهایی نقل کرده اما از بین رفته و هیچ نسخه­ای از آن وجود ندارد به عنوان نمونه ای از این دست کتاب­ها نام برد.

شیوه نقل حدیث سومین عاملی بود که سخنران این نشست علمی به آن پرداخت و افزود: این تاریخ ها معمولا به سه دسته نقل می­شوند: دسته اول نقل حدیثی که به صورت سلسله سند است و در نهایت به یک روای مورد اعتماد می رسد، دسته دوم به صورت تاریخی است که گاهی ناقل و گاهی منبع را بیان می کند و دسته سوم نقل و محاسبه رویدادهای تاریخی بر مبنای نقل علوم نجومی و طالع بینی و ریاضی است.

استاد مقدسی از دستبردهای تاریخی و تعمد بر تغییر و تحریف به عنوان چهارمین علت این اختلافات تاریخی نام برد و ادامه داد: نمونه­های فراوان تاریخی وجود دارد که افراد به دلیل داشتن اغراض فرقه­ای و مذهبی خود، اعتقادی به نقل درست برخی رویدادهای تاریخی نداشته­اند، برای نمونه  غزالی و ذهبی معتقد بودند نباید مسائلی که بین یاران پیامبران رخ داده است به ویژه خشونت­ها و اختلافات میان اصحاب پیامبر برای مردم نقل شود به گونه­ای که غزالی با این توجیح که نباید مردم از اصحاب پیامبر مکدر شوند نقل حادثه عاشورا را حرام عنوان کرده است!.

سخنران این نشست علمی از منتهی نشدن برخی نقل قول­ها درباره تاریخ­های ولادت و شهادت معصومین به افراد مورد اعتماد به عنوان پنجمین عامل یاد کرد و ادامه داد: درباره نقل­های مربوط به ائمه علاوه بر این که از شیوه تاریخی استفاده می­کنیم باید از شیوه رجالی نیز استفاده شود و سندها به صورت رجالی نیز بررسی شوند.

حجت الاسلام مقدسی از مشکل کتابت و عدم نقطه گذاری و نوع شباهت هایی که در کلمات خط کوفی وجود دارد به عنوان ششمین عامل نام برد و افزود: مثلا سبعین و تسعین اگر بدون نقطه باشند هر دو یک کلمه خوانده می­شوند و یا حمل و صفر با خط کوفی به یک شکل نوشته می شود و همین امر موجب برخی اختلافات در روزهای شهادت و ولادت شده است.

نویسنده کتاب "بازپژوهی در تاریخ ولادت و شهات معصومان (ع)" در پایان این نشست علمی درباره تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) گفت: با این که ابی مخنف دوم ربیع الاول را روز رحلت پیامبر (ص) نقل کرده است اما 3 روایت از معصومین داریم که دو روایت آن در کتاب کافی و یکی در کتاب دلائل الاقامه طبری آمده است و هر سه روایت رحلت پیامبر (ص) را در 28 صفر را تأیید می­کند. یکی از این روایت ها روز رحلت حضرت فاطمه را سوم جمادی الثانی نقل کرده و دو روایت دیگر گفته­اند حضرت فاطمه (س) بعد از پیامبر 75 روز زنده بوده است، و اگر این­ها را تطبیق بدهیم، رحلت پیامبر مطابق 28 صفر می­شود. هر سه این روایت­ها معتبرند و علاوه بر این روایت­ها، 28 صفر به لحاظ قرائن، مؤیدات فراوان تاریخی دارد که وقتی کنار هم قرار گیرد ما را به این جمع­بندی می­رساند که این روز، روز رحلت پیامبر گرامی اسلام است.

درباره شهادت امام حسین مجتبی نیز روزهای 7 و 28 صفر ذکر شده است اما قدیمی­ترین سند مربوط به  7 صفر مربوط به زمان شهید اول است که مستندات وی هم روشن نیست و قابل خدشه است و قبل از وی نیز هیچ کس این روز را نقل نکرده است در حالی که درباره روز 28 صفر از همان روز رحلت امام حسن مجتبی (ع) تاکنون سند معتبر وجود دارد به ویژه اسناد دقیقی که شیخ مفید به صورت دقیق ذکر کرده است.

درباره روز شهادت حضرت رضا (ع) نیز زیدیه عراق 17 صفر را نقل کرده­اند که یک نقل دارد و خیلی معتبر نیست، 23 ذیقعده هم نقل شده است ولی روایاتی که روز آخر صفر را به عنوان روز شهادت امام رضا ذکر کرده­اند از جمله اسنادی متعددی که شیخ طوسی، شیخ طبرسی، شیخ مفید، علامه مجلسی و ... ذکر کرده اند مقبولیت و اعتبار بیشتری دارد.

در پایان این نشست علمی، حجت الاسلام و المسلمین مقدسی پاسخگوی سوالات و نظرات اساتید و حاضران در این نشست بود و این نشست علمی با مرثیه­سرایی و ذکر مصیبت توسط ذاکران اهل بیت به پایان رسید.

گفتنی است در ابتدای این نشست علمی آیت پیمان مدیرعامل دبیرخانه دین پژوهان کشور ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی از نشست­های علمی برگزار شده در این مؤسسه در ماه­های محرم و صفر و برنامه­های آتی این مؤسسه را اعلام کرد.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی